25. 10. 2007

GAP Titan - zkušenosti

Tak nejprve informace, že Titan je už přemístěn na svém vlastním stožárku, který jsem nedávno zabetonoval. Mám z toho radost a hlavně je konec obav, že při eventuální vichřici spadne anténa i s plotem :)



Nyní bych se rád podělil o zkušenosti z cca tříměsíčního používání.
Titana jsem koupil v loni na podzim z druhé ruky. Cena byla velmi mírná - méně než třetinová oproti novému, ale bohužel podle toho také vypadal jeho stav. Titana jsem převzal jako hromadu trubek a tašku drátu a součástí.
Trubky byly zčernalé od působení městského klimatu, což se mi moc nelíbilo. Přemýšlel jsem jak je vyčistit a zároveň moc nepoškrábat. Jako výborné řešení se ukázalo použití nejjemnějších brusných houbiček pro mokré broušení vibrační bruskou. Houbičku jsem koupil za 18,-Kč v železářství u J.V.Rouska. "Na mokro" jsem všechny trubky přebrousil a jsou jako nové!
Nová anténa se dodává s již předinstalovanými úchyty zářičů, tudíž je sestavení jednodušší. Já Titana dostal v úplném rozkladu a proto bylo jeho sestavení složitější, ale nakonec se za jedno odpoledne podařilo!
Po "ztopoření" jsem vzal MFJčko a šel zjistit jestli ta pozoruhodná hliníková věc taky bude někde rezonovat....a světe div se...rezonuje!:) MFJčko ukazovalo "dipy" na všech 8 pásmech!
Chvíli jsem laboroval s délkou drátu na spodním čtverci a podařilo se mi doladit 6 pásem na PSV nižší než 1:1,5. Horší PSV bylo jen u 30 a 15m. To je pravděpodobně způsobeno vynuceným nedodržením návodu, kdy Titan má být ke stožáru uchycen přes dvě sady izolátorů, protože i spodní část Titana se chová jako zářič. Já bohužel druhou sadu izolátorů neobdržel a ani by mi nepasovala na průměr stožáru, proto mám odizolován zářič jen od desky s úchyty ale deska již je spojena se stožárem ač by měla být také izolovaná.
Po připojení cca 15m koaxu se Titan ještě "zklidnil" a PSV metr ukazuje na 6 pásmech 1:1 !
Na 30m asi 1:5 a u 15m mi rezonance vychází někam na 21.600Mhz a proto je potřeba použít ATU. Na jaře ale ještě zkusím zalaborovat a rezonanci posunout trochu níž prodloužením příslušného prvku.
A nyní ke zkušenostem z provozu. Bohužel jsem neměl možnost přímého porovnání s jiným vertikálem, ale "podle ucha" jsou signály z Titana silnější, než z 3 pásmového vertikálu od Hi-Gainu, který jsem používal dříve. Při porovnání s G5RV Titan suverénně vítězil na vyšších pásmech. Na 40m to bylo "jak kdy" a na 80m oproti G5RV úplný propadák..alespoň na lokální QSO..
Na Titana jsem bez problémů dělal mnoho pěkných DXů. I se dovolal v několika silnějších pile-upech (někdy za přispění PA). Díky tomu, že Titan je více vertikální dipól, než GP, jeho vyzařovací diagram je hodně plochý a proto asi tak funguje na DXy.
Celkově jsem s Titanem velmi spokojen a jeho pořízení mohu jen doporučit. Měnil bych jen za směrovku..:)

Žádné komentáře: