19. 7. 2007

Tunery MFJ

TUNER MFJ-971
Tak dlouho jsem sháněl po burzách a v obchodech vhodné kondenzátory, cívky, přepínače a krabičky, až sem si ho nakonec koupil od firmy MFJ...když jsem za něj platil nekřesťanské peníze, srdce mi krvácelo. Cena rozhodně neodpovídá kupovanému výrobku, když se mi ale podaří na peníze zapomenout, musím konstatovat, že je to docela povedená krabička. Krom toho, nekoupit si ho, tak mam dodnes jen plný šuplík součástek a tuner žádný. Výhodou je vestavěný dvourafikový PSV metr a malé rozměry.



Koncepce T-článku je povedená, většinu "normálních" antén se mi podařilo doladit bez problémů. Důležité však je mít tuner vždy řádně uzemněn, k čemuž slouží křídlová matka na zadním panelu. Tuner je opatřen symetrizačním členem, takže lze přizpůsobovat i antény napájené žebříčkem, nebo dvoulinkou. Na zadním panelu je i přepínač citlivosti PSV metru, takže lze přepínat mezi rozsahem do 6W, do 30W a do 300W. Zde je tedy myšleno i na QRPisty. Při přivedení napětí do zadní zdířky je měřák pěkně podsvícen. Mechanické provedení je odpovídající firmě MFJ - takže "nic moc" Obzvláště se mi nelíbí uchycení ladicího kondenzátoru pouze v jednom ložisku, ložisko je samozřejmě třecí. Doporučuji tedy přední knoflíky chránit před hrubším zacházením, nebo před nárazem. Další bolístkou je absence bypasu, jestliže tuner nepotřebujete nezbude než šroubovat konektory.. škoda, že se v našich krajinách zatím nedaří sehnat otočné kondenzátory podobné těm co používá MFJ dimenzovaná zhruba do 200W, pak bych asi volil cestu vlastní konstrukce.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj,
taky mám doma tuner MFJ, ale model 941E. Samozřejmě T články vyladí skoro všechno.Ovšem ty přepínače z plastu a kondy s malými mezerami mezi deskami jsou dobrý akorát pro QRP.
Ještě lepší prý jsou tunery s cívkou na toroidu od Amidonu. tak mě to tvrdil jeden majitel.Navíc jsou menší a pro QRP a portable asi lepší.
Jinak i 100W TRX a vzsokoimpedanční anténa LW a tunery MFJ to nedokážou "doladit".
taková moje zkušenost.

73! Láďa OK1UNL

Anonymní řekl(a)...

Ahoj měl jsem Taky MFJ 941 a jako první odešel přepínač a o kondenzátorech ani nemluvím tak jsem to vyndal z krabičky a dal do větší vyměnil kondenzátory a indukčnost za rolšpulku a mám svatý klid.
73 Karel OK5RK