31. 8. 2012

Hexbeam

Využívám dovolené a realizoval jsem připravovaný projekt šestipásmového Hexbeamu (20 - 6m).
Mám k dispozici jen 5m stožárek, ale i tak zatím naprosté nadšení.. Některé signály jsou o 1 až 2 S silnější než na Titana, Hexbeam bere daleko méně šumu a rušení z pásma, dovolávám se i se 100W...a s 500W z "Loudenboomera" je to i na DXy :-)

Jako hlavní zdroj inspirace a manuál pro stavbu jsem použil návod od Lea K4KIO, který je ke stažení zde:
http://www.leoshoemaker.com/files/HEXBeam_by_K4KIO.pdf

Fotky ze stavby jsou zde

Jako nosné pruty jsem použil levné rybářské pětimetrové biče (zakoupeno v www.rybolov.eu kus po 200,-Kč), které jsem zkrátil na potřebnou délku 3,5m. Střed je prozatimně zhotoven z plechu co jsem našel a z různých anténích držáků - co dům dal, už mám ale připravenou profi-verzi z 5mm hliníku a soustruženými držáky. "U" třmeny jsou z Ferony, stejně jako ostatní spojovací materiál. Pro velké třmeny chodím do Auto Prima. Jsou to spojky používané na výfuky. Plastová D oka jsem objednal z galanterie.Centrální tyč (center post)  jsem vyrobil z novodurové odpadní trubky, to se ale úplně neosvědčilo, trubka je měkká a trochu se ohýbá. Už mám připravenou lepší - sklolaminátovou. Drát je s izolací PVC průměru 1,5mm.


Na všech pásmech je krásný dip, ale bude třeba trochu zkrátit prvky, anténa rezonuje pod pásmy. Na analyzátoru to vypadá hrozně, ale rádio v kombinaci s PSV metrem je celkem spokojené a křivka PSV se zdá "plošší" a kromě 14MHz se na všech pásmech PSV vejde do 1,4.

Jedíná špatná zpráva je, že hexbeam bude muset brzo dolů. Bohužel zatím nemám možnost jeho trvalého nasazení....

Žádné komentáře: